Kenal Pasti Orang Berbohong

Bismillah....
Assalammualaikum w.b.t

lama betul tak update blog ni . maklum lah fazie betul2 dah tak ada masa nak online . tapi nak share info dengan korang sikit . nampak tak tajuk dekat atas ni . jom baca entri ni baik2 . kredit dekat Majalah Dara.com

Nada Suara
hanya dari nada suara mampu memberikan tanda rakan korang tu sedang mencari helah apabila nada suaranya tidak tersusun, sekejap tinggi sekejap rendah. Malah badannya juga akan dilihat kaku, begitu juga pada bahagian dahi dan bibir

Tubuh 
cara selain melihat pada matanya, korang juga boleh melihat sekiranya rakan korang tu berpeluh walaupun cuaca dan keadaan di tempat tersebut tidaklah panas. Nafasnya juga kelihatan berat dan kelihatan sedikit menggelabah.

Tangan 
tangan pula kelihatan banyak bergerak contohnya memegang sesuatu, menggosok-gosokkan tangan, menggosok hidung atau menutup mulut. tanpa disedari, rakan korang yang berbohong tu akan meletakkan benda-benda seperti cawan, gelas, kertas, pen, atau apa sahaj benda sebagai pembatas. lebih ketara apabila dia cuba mengubah topik perbualan. jika ekspresinya kelihatan tenang dan lega bererti dia sedang berbohong. tetapi, jika ia kembali semula ke topik asal, bermakna dia sedang berkata jujur.

Mata
selepas korang menanyakan soalan kemudian rakan korang menjawab, sekiranya bola mata rakan korang tu bergerak ke arah kiri, kemungkinan jawapan itu jujur. sedangkan apabila bola matanya bergerak ke arah kanan, kemungkinan rakan korang sedang mengatakan sesuatu yang tidak benar atau berbohong.

ini kerana, bahagian otak kiri berfungsi sebagai Auditory Memory, manakala otak kanan pula untuk kreativiti. maka apabila bola matanya ke kiri, bermakna dia sedang berusaha mengingat. namun, sebaliknya berlaku jika bola mata ke arah kanan yang memberi maksud dia sedang menyusun atau menggambarkan sesuatu sebagai jawapan yang lain. hal ini kerana, bahagian kreativitinya sedang bekerja untuk mengarang alasan ataupun suatu cerita bohong.

kesimpulannya berhati-hati lah dengan rakan korang sendiri dan pastikan dia tak berbohong dengan korang ;)
sekian , Wassalam 

2 nak glemer:

Ieqahgajah said...

ohhh kantoi laaaa kann pasni :)

syahirooAhmad said...

tengkiu masham untuk entri ini.. jadikan sebgai panduan dan lebih berhati2. hahaha. bunyi cam siyes je..!