Siapakah Gadis Idaman Lelaki Soleh?



Assalammualaikum w.b.t

wanita adalah sebahagian keindahan dunia yang diciptakan Allah SWT. namun, wanita jualah yang boleh menjadi penyebab kepada kerosakan dan kemusnahan di dunia ini. Allah SWT menjadikan wanita untuk menghiasi bumi dan untuk dijadikan pasangan kepada kaum Adam. sebagaimana Nabi Adam AS memohon kepada Allah SWT agar menciptakan seorang teman untuknya berbicara, bergurau senda dan membina sahsiah dirinya, maka terciptalah Siti Hawa daripada tulang rusuk kiri Nabi Adam AS. antara ciri gadis solehah idaman lelaki soleh adalah ;

BERPEGANG KEPADA AGAMA
gadis sebegini mempunyai peribadi yang unggul. ciri-ciri ini jelas terpancar melalui wajah dan akhlaknya. dia akan memelihara batas-batas syariat dalam pegangan agamanya. dia sesekali tidak akan melalukan perkara yang bertentangan dengan syariat Islam.

KECANTIKAN DALAMAN
fitrah wanita dijadikan lemah lembut, namun gadis ini mempunyai prinsipnya tersendiri. inilah kecantikan dalaman sebenar yang dicari oleh lelaki soleh. dia tidak akan tunduk pada nafsu atau berbuat sesuatu semata-mata kerana mahukan harta dan kekayaan,

MEMAHAMI LELAKI
anda dikatakan mempunyai gerak hati yang kuat jika anda berupaya memahami hati lelaki. lelaki mengimpikan gadis yang memahaminya. merasai suka dukanya. tanpa bersuara pun, isi hati lelaki itu mampu anda terjemahkan. itulah yang mampu menghiburkan atau memberi kekuatan sebenar kepadanya.


TIDAK PAMERKAN KESEKSIAN
jika dilihat, lelaki diluar sana memang suka menjamu mata denga melihat  aurat wanita tetapi tidak suka untuk menjadikannya isteri kerana melihat gadis seperti itu seolah-olah barang hiasan atau pameran untuk mata lelaki lain.

MANJA
lelaki menggemari wanita yang manja atau bersifat sedikit keanak-anakan. ini kerana, lelaki suka untuk melindungi. tetapi, jangan pula anda menunjukkan sifat manaj atau keanak-anakan yang berlebihan. takut pula lelaki akan lihat anda seperti kurang matang.

SEJUK MATA MEMANDANG
gadis yang manis dan sejuk mata memandang akan mendamaikan perasaan seseorang lelaki. ciri-ciri ini bukanlah memerlukan anda merias wajah dengan alat solek, tetapi cukup dengan memiliki sikap bersopan santun, sentiasa memaniskan wajah, dan memberikan senyuman ikhlas. anda juga perlu sentiasa menjaga aurat, menghormati orang lain, tidak terlalu cemburu, ramah dan mesra.

PANDAI MENJAGA KECANTIKAN
wanita dan kecantikan memang tidak dapat dipisahkan. oleh itu gadis diluar sana perlu bijak, bukan sahaja dalam menjaga kecantikan malah kebersihan diri. penampilan yang cantik dan bersih menunjukkan keperibadian diri.

TIDAK CEREWET
awas ya para gadis! lelaki tidak suka kepada gadis yang cerewet. cerewet boleh merimaskan dan membuatkan lelak jemu denganmu. jangan amalkan sikap mengkritik kepad sesuatu yang anda tidak gemari. sebaliknya, berdiam adalah lebih baik.

BERAKHLAK MULIA
seindah hiasan dunia adalah gadis solehah. oleh itu, si gadis perlu mengamalkan sifat mulia sejak awal lagi agar sifat itu terbiasa di dalam diri. gadis yang berakhlak mulia dilihat daripada baik tutur kata dan perlakuannya serta pandai membawa diri.