AMALAN SEBELUM AIDILFITRI !

amboi sedapnye :D


hai beb ! rasa macam nak share sesuatu lah dengan korang . disebabkan raya bakal menjelang , ini sedikit info tentang amalan sebelum aidilfitri 

1. mengidupkan malam raya dengan ibadat seperti :

  • takbir
  • zikir
  • solat sunat tahajjud
  • membaca Al-Quran
2. mandi sunat pada pagi hari 

3. memakai pakaian yang baru dan bersih 
    mestilah pakai baju raya yang korang baru beli tu kan . mesti nampak cantik dan handsome .

4. memakai wangi-wangian bagi kaum lelaki
    perempuan pun boleh pakai , asalkan tak berlebihan . jangan sampai ada orang ikut belakang akak pulak :)

5. bermaaf-maafan dengan ibu bapa dan keluarga
    jangan lupa yea mintak maaf kalau korang ada buat salah dengan mereka :)

6. bersarapan sebelum solat Aidil Fitri
    ini merupakan Sunnah Nabi . so , jangan lupe yea !

7. pergi awal ke masjid
    set masa tu betul2 , sebaik-baiknya pergi masjid dengan berjalan kaki .

8. berwajah ceria 
   senyumlah kepada setiap orang Islam yang korang jumpa .

9. membayar zakat fitrah dan bersedekah 
   banyak pahalanya :)


orite , itu jea yang boleh fazie share . saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan

selamat hari raya aidilfitri maaf zahir dan batin ! raya jemputlah datang rumah yea . hihi :)

8 nak glemer:

Ezy Chiaki said...

selamat ari raye!
=)

kura said...

ygbab zakat tu tak mampu lg. heheh

miszfazierra said...

@Ezy Chiaki
slmt hari raya jugak :)

miszfazierra said...

@kura
takpe , tunggu dah mampu nanti . hihik :)

syahirooAhmad said...

sebut pasal zakat.. tetibe teringat. thanks kerana mengingatkan.. :)

cik pha said...

selamat ari raya =)

Zulaiqa Nazri said...

selamat hari rye..

aimie said...

selamat hari raya ! ehe ;p

http://dalilamimi-mimiepotpet.blogspot.com/