korang nak kahwin tak ?

sumber : incik gugel


hai , hello . tangan ni dah cukup gatal nak buat entri baru walaupun trial SPM dah semakin menghampiri . terasa macam malaikat maut nak cabot nyawa fazie nih . punyelah seram wei !

oke straight to the point . entri ini kepada semua kaum Adam atau lebih mesra dengan panggilan lelaki :D
korang nak kahwin ? mesti lah nak kan . korang mesti tahu kan lafaz akad nikah camne . ini contohnye :


" aku terima nikahnya si dia binti si ayah dengan mas kahwinnya 
RM..."


nampak macam mudah jea kan ? tapi tak tahu lah kalau ada orang yang gugup sampai kena ulang 10 kali . itu memang tak dapat nak tolong lah . tolong tengok dan gelakkan boleh . korang nak tahu maksud di sebalik lafaz akad nikah ni ? ini diaaaa :

"aku tanggung dosa-dosa si dia dari ibu bapanya, apa sahaja dosanya yang dia lakukan, dari dedah aurat hingga ke tinggal solatnya, aku tanggung dan aku tanggung semua dosa bakal anak-anak aku. kalau aku gagal, maka aku fasik, dayus dan aku rela masuk neraka, aku rela malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badanku..."

amacam ? ada bran tak ? tepuk dada tanya iman ...

nota cinta :
WAHAI KAUM ADAM... Jika benar kau kasih & cintakan seorang HAWA itu , bawalah dia ke jalan Allah. Nasihatlah dia. Perbetulkan kesilapannya. Jagalah dia dengan baik. Kasihanilah dia. Lindungilah dia. Berilah kasih sayang padanya. Hargailah dia. Ucapkan terima kasih atas kelebihannya. Bersabar dengannya.  Terimalah & cintailah kekurangannya. Jadi IMAM terbaik & redhalah padanya :)

9 nak glemer:

alin said...

tanggungjawab seorang lelaki mmg sgt besar n berat..kawin bkn perkara main2 ;)

alin wrote;contest & give away by ceritera dieyana

kura said...

tak jadi nak kawen la mcm ni. heheh.

IEQAH said...

yee saya sgt agree

miszfazierra said...

@kura
jangan ! nt nabi tak ngaku umat . hee

miszfazierra said...

@alin
yup , betol tu betol :D

Ninie said...

Doodle awk dah siap...harap awk suka ek!! hehe....Sorry kalo x cantik tau!!!...

http://thebeautyofsplendid.blogspot.com/2011/09/junior-doodlyn-contest.html

Kita wat awk jadi princess! Sbb awk mcm princess!!

syahirooAhmad said...

yeah. umur semakin meningkat.. saya pun rasa tak sabar nak kawin ni!. hahaha.:D

miszfazierra said...

@Ninie yeke ? wahh seronoknye ! :D

miszfazierra said...

@syahirooAhmad amboi , nak kawen ngan spe tuh ?