my nose bleeding !

alalalo cumelnyaaa . mcm kucing fazie :D
hi. how are you? 
macam virus dekat efbee lah pulak . hihi .
pagi tadi , macam biasa fazie bangun siap2 nak pegi sekolah . tiba2 . haacummm!
mak oii , bersin pulak . ambik tisu lap tapi ...... ada darah .
ohh tidak ! hidung fazie berdarah ! takot jugak di buatnya . masa tu , hidung dah rasa panas semacam . errr kenapa dengan fazie ni ? tapi nasib baiklah tak teruk mana .

mak fazie pesan , kalau hidung berdarah lagi , letak air dekat kepala dan dongakkan kepala . tapi alhamdulillah dekat sekolah tadi , hidung fazie tak berdarah pun cuma rasa panas sikit .

dekat sekolah fazie ada tanya pendapat kawan fazie sebab apa hidung kita berdarah ? ini antara jawapan mereka :

  • mungkin kau nak demam kot ?
  • hidung luka eh ?
  • sebab penyakit2 tertentu rasanya .
itu pendapat dorang lah . mereka bakal jadi akauntan je , bukan bakal pakar doktor bedah . so fazie balik nak cari info tentang sebab hidung berdarah ni

Masalah kerap berlaku ketika cuaca panas akibat alahan atau disebabkan sinus
HIDUNG berdarah adalah masalah yang biasa dan kerap ditemui khususnya ketika cuaca kering seperti yang berlaku sekarang. Bagaimanapun, ia turut berkait rapat dengan sifat hidung itu sendiri yang memiliki banyak salur darah kecil yang menyebabkannya mudah berdarah. 

Udara yang keluar masuk dari dan melalui hidung pula berpotensi mengeringkan atau menjejaskan membran dalam hidung yang menyebabkannya berkeruping. Keruping ini boleh berdarah apabila digosok atau ditarik.
Hidung berdarah disebabkan salur darah kecil pecah. Ada dua jenis pendarahan pada hidung, pendarahan di bahagian atas hidung atau bahagian bawah hidung. Kedudukan hidung juga mendedahkannya kepada trauma jika berlaku kecederaan pada wajah.

Walaupun ada kala pendarahan itu sedikit atau hanya komp
likasi kecil ada juga kes hidung berdarah sebenarnya simptom kepada masalah kesihatan lain. 



Jelas Dr Raymond, ada kala hidung berdarah disebabkan jangkitan, alahan atau masalah sinus, tekanan darah tinggi, mengorek hidung keterlaluan yang menyebabkan trauma, pengambilan alkohol


“Hidung berdarah memang sangat biasa walaupun bagi sesetengah orang ia boleh mengancam nyawa. Biasanya, selaput dalam hidung cenderung untuk mengering kerana perubahan cuaca, alahan atau masalah sinus. Kehadiran objek asing dalam laluan nasal juga boleh menyebabkan hidung berdarah,” katanya. 


Perlu juga diingat, ada kalanya pendarahan hidung itu mungkin simptom barah hidung. Pada akhirnya, jika pendarahan itu berlaku lebih dari sekali, jumpa pakar untuk pemeriksaan dengan endoskopi (kamera berlampu dengan skop nipis). 


Bagaimana memberhentikan hidung berdarah?
  • Picit bahagian bawah hidung
  • Tekan hingga terasa tulang muka
  • Mendongak dengan kepala menegak.
  • Picit hidung sekurang-kurangnya lima minit. Ulang jika darah masih tidak berhenti
  • Pastikan kepala mendongak jangan berbaring atau menunduk
  • Letak tuala berisi ais kepada hidung dan pipi.
tu info yang korang kena tahu . manalah tahu kot2 ada orang sekeliling mengalami simptom ni atau korang pulak yang kena . manalah tahu kan . oke ini jea fazie dapat share dengan korang . akhir kata , jagalah kesihatan anda selalu ! sekian :)


5 nak glemer:

IEQAH said...

Dik, Are You Okayh..
Tuelaa suka sgt online da bdarah hidung..eh tetibe lak...

Pepun take care :)

miszfazierra said...

@IEQAH
hee alhamdulillah dah oke skrg ni . orait . thanks :D

Cik Qiqi said...

alalala . . comelnya kucing tu . . :D by the way , dah click heartbeat awak ;)

shazzy :) said...

awak, jom join contest pulak! http://senozea.blogspot.com/2011/07/contest-be-yourself-by-precious.html

armouris said...

lagi info tentang hidung berdarah di SIHAT SELALU - Hidung Berdarah