Nifsu Syaaban



hai semua . terima kasih sebab sudi singgah blog fazie dan baca entri fazie kali ni . dalam diam2 bulan Syaaban telah datang dan sudah di pertengahan bulan Syaaban . selepas itu Ramadan pula akan tiba . kali ni nak bagi info tentang  Nifsu Syaaban

tadi dekat sekolah fazie ada ceramah tentang malam nifsu syaaban ni . punyalah khusyuk fazie dengar sebab penceramah dia suka tarik perhatian pelajar dengan cerita menarik tentang zaman nabi dahulu , masyarakat zaman sekarang serta di selitkan juga cerita kelakar . sebab tu semua pelajar khusyuk dengar ceramah pagi tadi .


Nisfu Syaaban (Nisf bermaksud separuh) adalah peristiwa hari ke-15 dalam bulan Syaaban tahun Hijrah. Umat Islam mempercayai yang pada malam Nisfu Syaaban, amalan akan dibawa naik oleh malaikat untuk ditukar dengan lembaran amalan yang baru setelah setahun berlalu.
Nabi Muhammad s.a.w. menggalakkan umatnya untuk bangun malam dan berjaga serta beriktikaf sepanjang malam kerana tidak mahu amalan diangkat dalam keadaan tidur atau lalai. Nifsu Syaaban juga di kenali sebagai malam pengampunan 


Fadhilat Nifsu Syaaban


  •  Mengadakan bacaan Surah Yassin sebanyak tiga kali pada malamnya
  • Mengadakan Qiamullail
  • berpuasa pada siang harinya
penceramah ada cakap , bacaan surah yassin sebanyak tiga kali hanyalah di amalkan oleh orang muslim di Malaysia sahaja . orang arab pun tak ada buat macam tuh tao . fazie pun agak terkejut jugak lah dengan statement penceramah tu . tapi korang perlu tahu , bacaan yassin sebanyak tiga kali itu adalah TIDAK WARIK ataupun tiada sandaran . sebahagian orang melayu jea yang berfikiran bahawa MESTI BACA 3X . ITU SALAH !

agak2 korang hari dah berapa hari bulan syaaban ? jangan lah buat2 lupa , hari ni dah masuk 13 Syaaban sayang :) oleh itu , 15 Syaaban semakin hampir . janganlah kita lepaskan peluang beribadah kepada ALLAH SWT pada malam nifsu syaaban kali ni .

semoga segala ibadah kita diterima oleh ALLAH SWT . Insyaallah :) maaf jika ada terkasar bahasa atau kesilapan . yang baik datang dari ALLAH SWT , yang buruk dari fazie sendiri .

kredit: wikipedia 

2 nak glemer:

IEQAH said...

Yeahhhh..jom sesama tggu nisfu syaaban ye sayang :)

miszfazierra said...

@IEQAH
baiklah :)